Claes van Meerkerk (1694-1747) werkzaam in Ameide

Op 10 juni 1694 wordt in Schoonrewoerd Claes Hermans van Meerkerk gedoopt. Van hem is door gegevens in het stadsarchief van Ameide bekend dat hij, op dat moment wonend in Gorinchem, een akkoord sluit met de burgemeester van Ameide omtrent het onderhoud van het "horologie" (torenuurwerk) van het stadhuis. De overeenkomst loopt van 16 februari 1731 tot 16 februari 1741.

Op 4 september 1739 wordt de bouw van vijf molens (achtkante grondzeilers) in Ameide voor de boezem van de Zederik aanbesteed. Klaas van Meerkerk, smid te Gorinchem, neemt de bouw van bovenmolen nr. 1 aan voor de som van 9750 gulden. Voor de bouw van deze molen werkt hij samen met de timmerlieden Jan Verloop uit Vuuren en Gijsbert van der Ven uit Poederoye. In het voorjaar van 1740 zijn de vijf molens gereed. In 1828 zijn ze gesloopt.

Claes van Meerkerk (1694-1747) werkzaam in Woudrichem

In het archief van stad Woudrichem, dat zich bevindt in het Streekarchief Langstraat Heusden Altena te Heusden, bevindt zich een
"Verklaring van Claes van Meerkerk, tevens dienend voor bestek, dat hij aangenomen heeft het repareren van het grote uurwerk (van de grote toren) voor tweehonderd gulden, waarvan de helft betaald moet worden bij de oplevering en de andere helft in vier jaarlijkse termijnen. 27 juli 1741".

Claes van Meerkerk (1694-1747) treedt in dienst van de VOC

Uit het archief van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC) is op te maken dat "Claas van Meerkerk uit Gorcum" op 25 april 1743 in dienst treedt van de VOC als scheepskorporaal, ofwel wapensmid, wat betekent dat hij belast was met het toezicht en onderhoud van de wapens. Hij voer uit met het schip Huis ter Duine en overleed op 2 december 1747 in Azië. Omdat het schip Huis ter Duine al op 12 november 1743 was aangekomen in Batavia, lijkt het erop dat hij nog enige jaren in Azië heeft verbleven en daar wellicht aan een tropische ziekte is overleden.

Wellicht is de aanleiding voor zijn vertrek uit Nederland een van de grootste overstromingen die de Alblasserwaard en Vijfherenlanden hebben meegemaakt: op 24 december 1740 breekt de dijk tussen Ameide en Lexmond. Misschien heeft de verarming in deze streek ervoor gezorgd dat Claes gedwongen was zijn geluk elders te beproeven.

Vul voor vragen en opmerkingen onderstaand formulier in.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.