Arie van Meerkerk (1840-1892)

Oppassend huisvader verdrinkt in een poldersloot

Arie van Meerkerk werd op 19 juli 1840 geboren in Streefkerk als oudste zoon van schoenmaker Hermanus van Meerkerk (1814-1898) en Annigje Baan (1812-1897).

Op 26-jarige leeftijd trouwde hij met Neeltje Goudriaan (1841-1879). Met haar kreeg hij zes kinderen waarvan alleen de oudste (Hermanus) de volwassen leeftijd bereikte en nageslacht kreeg.

Op 37-jarige leeftijd overleed Neeltje Goudriaan en binnen zeven maanden hertrouwde Arie van Meerkerk, en wel met Maria Maaike Vonk (1849-1936) die al twee kinderen uit onbekende relaties had. Met haar kreeg Arie nog tien (!) kinderen waarvan er zes de volwassen leeftijd bereikten. Met zestien kinderen mag Arie wel zeer vruchtbaar worden genoemd.

Van beroep was Arie van Meerkerk boerenknecht en in 1892 had hij volgens de overlevering van de boer te horen gekregen dat hij zetboer op de boerderij zou worden. Als zetboer beheer je een boerderij voor de eigenlijke eigenaar. Natuurlijk geeft dit aan dat de boer veel vertrouwen had in Arie.

Kort daarna sloeg het noodlot echter toe want Arie verdronk op 25 augustus 1892 in Streefkerk in een poldersloot met zijn schouw. In de Schoonhovensche Courant van 27 augustus is hierover een bericht opgenomen:

Opvallend is dat vermoed wordt dat de oorzaak van het ongeluk een toeval (aanval van epilepsie) was. Deze ziekte komt verder niet voor in de familie, wat mogelijk is omdat epilepsie niet voor een groot deel erfelijk wordt bepaald.

De 43-jarige weduwe Maria Maaike Vonk bleef achter met de kinderen waaronder er twee (Aart en Adriaantje) nog zo jong waren dat ze nooit hun vader hebben gekend.

Het is niet bekend op welke manier Maria Vonk dagelijks de kost heeft verdiend met zes jonge kinderen. Ongetwijfeld zal ze door de kerk zijn gesteund. Wel is bekend dat zij bij festiviteiten in Streefkerk vanuit een kruiwagen koeken verkocht om wat bij te verdienen.

Vul voor vragen en opmerkingen onderstaand formulier in.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.