Smidsmerken

Smidsmerken zijn merken die een smid aanbrengt op zijn smeedwerk, meestal met een beitel in het nog warme smeedijzer. Smidsmerken van eeuwen geleden zijn meestal niet meer terug te brengen tot een bepaalde smid. Smidsmerken kunnen ook als doel versiering hebben, zoals op muurijzers.

Van de smeden uit de familie Van Meerkerk is weinig over de smidsmerken bekend:

Herman Claes van Meerkerk heeft op het torenuurwerk in Werkhoven een merk gebruikt van zes achtpuntige sterren.

Hieronder worden een aantal merken op schaatsen vermeld, wellicht gebruikte de smid deze merken ook op zijn overige werk.

Hendrik van Merkerk (Leerdam 1853 - Schoonrewoerd 1933) gebruikte een H in een hartcontour op de schaatsen die hij vervaardigde. Hierbij wordt de H dus omringd door een hart samengesteld uit een kleine v en een grote M, zodat er dus HvM gevormd wordt:

Smidsmerk van Hendrik van Merkerk (met dank aan het Virtuele Schaatsenmuseum)

Zijn zoons Cornelis (1886-1940) en Dirk Jan (1904-1975) gebruikten op de schaatsen die zij maakten het smidsmerk Gebr.V.M. (met dank aan www.schaatshistorie.nl)

De smid Johannis van Merkerk (Leerbroek 1828 - Nieuwpoort 1907) in Nieuwpoort merkte zijn schaatsen met een grote letter M met daarboven een kleine v.

De zoon van Johannis, Hendrik van Merkerk (Nieuwpoort 1863 - 1943), die eveneens smid was in Nieuwpoort, merkte zijn schaatsen met de hoofdletters HVM (met dank aan www.schaatshistorie.nl).

Schaatsen vervaardigd door Hendrik van Merkerk.

Vul voor vragen en opmerkingen onderstaand formulier in.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.