Voortzetting in de huidige tijd (met dank aan Sandra Donker)

Dat de smidstraditie van de familie Van Merkerk een voortzetting heeft tot in de huidige tijd blijkt uit het volgende.

Een leerling van de smid Hendrik van Merkerk (1791-1865) uit Leerbroek, Cornelis Stravers (1822-1904) trouwde met de dochter van de smid, Anneke van Merkerk (1821-1913). Stravers werd smid in Meerkerk.

De dochter van Cornelis Stravers en Anneke van Merkerk, Aaltje Stravers (geb. 1851 in Hoornaar) trouwde op haar beurt met de boerenzoon Willem Coenraad van Iperen (1852-1929). Deze leerde het smidsvak van zijn schoonvader en nam omstreeks 1880 de smederij aan de Noordseweg in Meerkerk over. Twee smidsmerken van Willem Coenraad van Iperen zijn hieronder afgebeeld, ze werden o.a. aangebracht op de schaatsen die hij vervaardigde.

In 1909 werd de smederij in Meerkerk overgenomen door de smidszoon Pieter Cornelis Andries Kommers (geb. Capelle, 1878). De knecht van Kommers, Roelof van der Vegt, was als wees vanuit Dalfsen naar Meerkerk komen lopen. In 1919 werd Roelof van der Vegt firmant en werd de naam Kommers en Van der Vegt.

Na verloop van tijd ging Van der Vegt alleen verder met het bedrijf, dat tegenwoordig in Bleskensgraaf is gevestigd.

Een van de smeden bij Van der Vegt was Harm Struik. Enkele stempels met zijn smidsmerk (in spiegelbeeld!) zijn hieronder afgebeeld.

In Bleskensgraaf wordt nog altijd prachtig smeedwerk gemaakt door Van der Vegt, dat is terug te vinden in o.a. het Vredespaleis in Den Haag en het Amstelhotel in Amsterdam. Ook is de monumentale toegangspoort van diergaarde Blijdorp in Rotterdam bij Van der Vegt gerepareerd. Zie hier.

Zo wordt de eeuwenoude smidstraditie van de familie Van Me(e)rkerk toch voortgezet tot in de huidige tijd.

Vul voor vragen en opmerkingen onderstaand formulier in.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.